vild mustang och ordning och reda

Som hästskötare får man uppleva mycket. Det viste jag redan och man får hanskas och reda ut situationer som uppstår i vardagen, det är ett krävande jobb och inget för den som är rädd för skit under naglarba det är helt klart. Idag gick jag ifrån mina rutiner ordentligt och la band på mig själv, skrek inte, bråkade inte och behöll lugnet men efter efteråt var jag ganska skakig endå. Situation hade kunnat sluta på något helt annat sätt men nu gick allt bra och alla som var inblandade klarade sig utan någon skråma. Idag har jag tagit in en mustang från sommarbete. :)
 
Dagen började precis som vanligt.  Stalltjenst med mockning och skritt och hagsläpp. På frukost beslöts det att jag och jenny skulle åka med lasrbilen till våra ett åringar som gått på bete hela sommaren för att hämta hem dem. De skulle till forsby och betet ligger typ tio min därifrån ungefär. Men de var en tredje häst på betet också, en två åring som ägs av vår hovslagare,  för att göra allt lite svårare så skulle vi också ta med den till forsby och vår hovis hämta den där och i samma veva fixa hovarna på hästarna där. Bra plan tycke alla. Men, japp ett men finns det och det är ett stort men också. En liten ditalj hade glömts bort. Hovus häst var inte bara en tvååring det var en mustang!!! Japp, alltså inte en riktig men den var vild som en mustang. Först tog det lagom lång tid att fånga den i hagen ( hade ej grimma på sig) sen skulle den in i lastbilen.  Där var det tvärnit direkt... men efter en stund gick den in och där stod den. Men då mellan väggen kom på rumpestumpen blev han skraj och for runt så rätt som det var så hade jag hamnat innerst och pollen ytterst OCH åt fel håll!! Helt tokigt, men på något vis lyckades jag få runt honom utan att han klev av bilen en enda gång. Men som jag skrev tidigare jag var ganska skakis efter. 
 När vi skulle köra får betet med mustangen fastsatt och redo så får den för sig att försöka komma loss och över bommen men lyckades som tur var inte och vi kom fram till forsby hela alla som var med och där fick han gå in i en box medan vi hämtade ettåringarna. När de anlände så fick de gå ut i en hage där och njuta av solen. 
  Jenny och jag körde hem till segersta igen och där fortsatte jobbet. Jenny red sina hästar och jag hade anton på min lista. Longerade honom och han var till en början mer vild än tam men mot slutet var han jätteduktig, han har nämligen vilat nästan hela veckan efter att han var i enköping förra helgen på 4 års test:) han är nu kvalad till flyinge och det är super kul för han är en fin häst , han är bara lite knasig men om jag säger så här, kastar man sig runt och står med huvuset mot mammsen ja då får man backa tills man inser att det inte var så skoj att gå bakåt.  Jag umgås med Mr W dagligen och anton är typ en kopia av honom på många plan. 
  Efter anton återgick jag till gamelrävarna för promenader och mys med dem:-) :-) :-) 
Och idag har jag fixat finnt bland hästarnas tävlingsgrejer också så nu är det ordning och reda på det. :-)
Imorgon och på måndag är jag ledig så ska nog inte göra så mycket då. 
Men nu ska jag sova. 
Tjingeling
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback