Flyinge breeders trophy 2014

Årets kanske mest fasansfulla vecka är över enligt mig, jag är ju inte så förtjust i unghästar emn är amn tävlings groom så är man och är det unghäst championat på flyinge så är det. till årets tävlingar fick autograf och lady dag följa med men också jim och fidde (asom endast var med för att träna inför kommande tävlingar) så två gamlingar och två ungdomar:):) anton var jag nog mest nervös för då han är en klass för sig... han är fyra år och hingst och det vet han om kan jag säga men, han hoppar, studdsar, sparkar emd frambene och skriker så öronen blir helt döva. Fast åh andra sidan vill han väl bara tala om vem som är kungen antar jag. För han är ju en otroligt snygg häst och att få vara med från början är ju igentligen bara roligt.:) 
  Lady day är numera en träningshäst hos oss då Mads sålde henne men då familjen ville ha henne kvar i tränign så fick hon bo kvar, hon gick falsterbo i sommras och där igenom kom hon även till Flyinge automatiskt om jag förstod det rätt. hon är en latkorv i gemförelse med anton, gor som en hund efter en och bryr sig inte om något, vist hon kan stå rakt upp och så hon med men det kan ju alla hästar, hon struntade fullkommligt i att det rasade kastanier på ett plåttak vid framridningen, då de andra fem åringarna sringer skrämda därifrån travar hon förbi utan problem. Hon är en cool liten häst med ett hjärta av guld.
  
Jag erkänner att jag måde ganska dåligt inna vi åkte för jag hade ju ingen aning om hur anton skulle bete sig, ja jag var ganska osäker men som ni kanske förstår så överlevde jag hela veckan och Anton var inte så farlig som jag ahde målat upp i huvudet, han var mest pratglad. Men får man ca 300 vänne rpå en natt så måste man ju få prata med dem, så jag lätt honom prata, han pratade endå mest på promenaderna i boxen var han hur snäll som hellst.:):) 
 
Jaha jag vet inte riktigt vad jag ska börja denna vecka någonstanns för den har varit händelserik kort och gott. vi lastade på hästarna hemma på segersta vid sex tiden på tisdag morgonen och redan där hände det grejer, någon var otroligt missnöjd över att inte få åka med...ni kan säkert lista ut vem...med öronen slickade bakåt och flysningar och frusstningar så tittade han på oss (mig och Mads) och började bocka och hoppa i boxen så vi trodde han skulle gå sönder, Weine var inte glad alls, bilen var packad och hästar gick på den men han var itne reseklar och det värsta av allt var ju att jim fick åka med men inte han!!!! Weine var sur rent ut sagt.
Men vi var ju tvungna att åka så det gjorde vi.
  Efter ca 8,5 timme i bilen klev fyra pollar av bilen i flyinge och intog deras tältboxar med lite blandade känslor tro jag, jim rulalde sig med det samma  (som vankligt) Fidde förstod inte riktigt varför det låg två öppna spånbalar i hans htellrum de ska ju vara utspridda så han stod lite tafatt och väntade, Lady day började skrapa i marken på jakt efter mat (antar jag) och anton skrek och härjade, jag tänkte åh nej! (men han lugnade sig till kvällen)
 vi började med besiktning på ungdjuren coh efter det så skulle mads rida Lady på banan anton fick ta en promenad med mig på banan och han skötte sig faktiskt, så mitt mod höjdes en aning.
 
På onsdagmorgonen var det ladys tur  att visa upp sig inen på bana och hon skötte sig bra tyckte vi allihopa 73% och 19 plats, det räckte ej till final så hon skulle få en till chans på fredagen.
Efter ladys ritt red mads de andra tre, först jim, fidde och anton. Och i stallet var det dramatik på absolut högsta nivå, har aldrig tidigare varit emd om något liknaden. En 7 åring kom lös i stallet skrämmd av något och vände runt i stallgången, mer panik uppstod och min granne i stallet sprang upp ur stallet för att undvika att bil översprungen, hon lyckades dessvärre inge bra med det utan fick både häst och stalldörr över sig, japp, sektionen som agerade dörr till stalelt hopapde lös då hästen slog upp huvudet precis då den skulle ut ur stallet så hela sektionen låsnar och faller och hästen var lös på området. Det var ganska dramatiskt och jag han inte riktigt med att förstå vad som hänt allt gick så fort och var över på kort tid. jag är glad att jag avr inne hos en av mina hästar då det hände. Min granne klarade sig relativt bra hon blev gul och blå och hade ont emn ananrs så klarade hon sig så det var skönt.
men jobbet måste fortsätta så jag sadlade på och gick up pmed hästen till mads (tror det var fidde) och så bytte jag med mads och fikc jim, vid den tidpunkten hade inte mads någon aning om vad som hänt i stallet så vi byte hästar och så gick jag ner emd jim och började med anton som också skulle rastas av mads.
Min granne hade hopphästar och en av dem skulle gå dressyren och mads skulle rida den, så efter anton var det den som skulle rastas, då min granne var ganska blåslagen vid det laget så skulle jag hjälpa henne att fixa den, vi blev ganska sena och mads var inte jätteglad men då han fick reda på vad som hänt så lugnade han ner sig lite i alla fall.
Efter en händelserik dag så gick en trött fruida i säng och sov gött tills klockan ringde halv fem på torsdagsmorgonen.
Hästarna fick frukost tidigt då anton skulel göra sin första prestation i fyraårs kvalet. 
Fixade anton och Mads hoppade upp vid stalelt och så gick vi tillsammans upp till framridninge  som var öde då Anton var i förstas gruppen, fyra åringarna tävlar i grupp nämligen, två och två elelr tre och tre och anton var då i första gruppen och klockan avr åtta på morgonen och då var det inte så mycket rörelse runt omkring banan.
 
Anton var jätteduktig inen på arenan och fick fina poäng av domarna 7,9 på trav, 8,0 på skritt, 8,5 på galopp, 8,5 lösgjordhet och 8,2 på allm. intryck han fick ihop 82,2% och slutade på en 6 plats i kvallet och han var även bäst i sin grupp och vidare till finalen på lördagen, var så glad över honom, han var så duktig.:D:D:D:D:D:D:D
 
Efter anton var det dax för hopphingsten att anta utmaningen som dressyrhäst och han tog det bra håkan (ja han kallas för det) han var också väldigt duktig, fick 7,5 på trav, 8,0 på skritten, 8,0 på galoppen, 7,8 på lösgjordheten och 7,9 på allm.intryck vilket gav honom 78,4% och en 18 plats, ingen final men ägaren var så glada över hans insatts han blev ju endå blad de 20 bästa fyra åringarna i dressyren och han är hopphäst.:):)
 
På fredagen avr det dax för lady day igen i sitt andra kvla mot finalen. hon var mcyekt fin tyckte jag men domarna var lite snåla  (enligt mig) hon fick 8,3 på traven, 6,8 på skritten, 7,4 på galoppen, 7,0 på lösgjordhet och7,2 på allm. intrycket, vilket gav henne 73,4% och tyvärr så räckte inte det till en finalplats men hon var ju endå en stjärna där inneså nog komemr hon allt kunna ta sig påå på stjärnornas stege endå, det är jag säker på.:):):)
 Efter ladys test så red mads jim och fidde och anton fick en vilo dag med promenader och gräsätande.:):):):)
 
Lördagen var finaldag för oss, anton skulel bli riden av testryttare denna för ovanlighetens skull soliga dag, testryttaren var ingen mindre än patrik kittel och det skulel bli så spännande.
Men inna finalen så skulle mads träna med jim för patrik och det avr riktigt kul att se, jim var så duktig och amds med.:):) 
Finalen var då redo att börja någon gång på eftermiddagen och ridhuset där finalen hölls var fullsatt av människor so mville så patik rida på ungdjuren.:):) Anton hade tid hos patrik vid halv fem så då var vi där. Patrik gav anton finna lovord så som dagens bästa skritt och en häst som han tror kan komam långt, vilket var roligt att höra, anton bjöd patrik på en hopp och studs tur då galoppen skulel testas men patrik skrattade bara och försökte igen och i övrigt skötte sig anton bra och blev belönad med 84% vilket gav honom en 7 plats i det öppna championatet och en tredje plats i breeders trophy 2014 vilekt innebara prisutdelning och anton var så duktig att han stod själv med mads då de tog emot priset och sen blev det lite hopp och studds under ärrevarvet emn ananrs så skötte sig anton utmärkt:D:D:D:D 
 
på söndagmorgonen packade vi ihop och åkte hem med våra guldklimpar och kom hem i någorlunda normal tid så han packa ut det mästa redan på söndagen:D
Nu är jag ledig i tre dagar och sen börjhar förberedelserna för oslo och efter det helsingfors men om det får ni höra om mer sen.:D:D:D
 
årets värsta vecka  är över och jag är glad och tacksam för att jag fick göra detta för jag har kommit på att det är nog inte så dummt att priva på nya saker, med unghästarna måste jag hela tiden tänka och inte glömma bort att andas, tänka inna jag får utbrott och framför allt vara medveten om att de kanske inte alltid förstår, jag hoppas jag gjorde ett bra jobb och ska jag avra ärlig så var det en väldigt bra vecka.:):):):) 
 
Följande bilder är från veckan och är tagna av, mig, maria och hanna. :D:D ha så skoj bilderna får tala för sig själva:D:D:D
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback