En vanlig dag på jobbet

För er som undrar hur mina dagar ser ut så tänkte jag förklara för er nu.:):)
Här följer en bildserie på hur en dag på tävling kan se ut för mig.:)
 
Tävlingstallen ser ju oftast lika dana ut var man än är här är stalelt från Vidauban.
Fasta tider för dagen är:
6.30 frukostfodring
11.30 lunchfodring
16.00 middagsfodring
20.00 kvällsfodring
 
Dessa tider är de viktigaste förutom starttiden förstås, och jag försöker hålla mig till dessa tider så mycket det går men ibland kan en häst staerta precis vid lunchen och då får man fodra antingen förre eller efter starten, jag brukar försöka ge hästen som inte startar förre och om det inte blir för tätt inpå så åfr även den som ska tävla innan ananrs så får den direkt efter start medan vi väntar på eventuell prisutdelning.
Promenerar hästarna två till tre gånger varje dag och Mads rider en och om han ska tävla rider han hästarna då.
Borstar, masserar eller har magnet-, spiktäcke på dem berro lite på vilken tid som finns men oftast får de ett av täckena och massage.
Så, åter till bilderna med Weine som modell:):)
I början av fixet så får han magnettäcke på sig och ja han tycker igentligen det är skönt emn bara för att kameran kom fram så var han tvunget att grimaskera lite.:):)
Efter täcket blir det rykt från topp till tå.
Knopparna blir oftast tio eller elva p åWeine och det tar mig ca 20 minuter att få till dem på en fin rad längst med halsen, han sover i stort sätt under hela tiden jag knopapr så de tär extremt possetivt.:):)
 
Sadel på efter att jag lindat benen med vit och satt boots fram på honom. Numerlappen är viktig och det finns måga ställen att sätta den på, visa väljer att fästa den vid pannbandet på kandaret/tränset emn jag föredrar att ha den på schabracket.
Då det är somamrvärme utomhus så finns det också flugor och detta kryp ogillas av Weine så då blir det mössa på öronen, lite knepigt att få til ldet snyggt då han även har en padd i nacken för att kandaret ska ligga bättre.
Sista puttsen på allt innan Mads får överta Weine från mig.:) ja ni kanse ser MAds spatsera omkring i bakrunden.
På framridningen så är mitt jobb att sörva Mads i allt han ber om, som ex. vatten att dricka, ta jacka/väst, linda av Weien innan start, kolla så allt sitter som de ska, allt ska vara perfekt inne på banan och när han väl har tagit sitt första steg inne på arenan så kan jag inte puttsa mer utan då får man bara njuta i ca 10 minuter medan Mads visar upp hästarna.
Ute från bana igen är det fullt ös igen, på internationella tävlingar finns en FEI person som kolalr eventuella sporrmärken på hästarna, denne person kolalr hetl enket om hästen är i bra skick alltså så den inte har något blod någonstans skulle man kunna säga kort och gott, har hästen luva på öronen så vill den även kontrollera den. Mitt jobb under detta moment är att hålla hästen och ja inte så mycket mer, jag brukar spänna upp kindkedjan för att underlätta bettkontrollen för dem.
Sen så får jag tillbaka hästen av Mads som går och kolalr sitt resultat och pratar emd folk runtomkring, jag promenerar av hästen och sen tar den till stallet för omsköttsel. Oftast så binder jag upp hästen i boxen efter start så den får kissa och så får den ett täcke på sig så går jag sjävl att kollar resultatet om det gått rba borstar jag av hästen igen coh lindar på vitt och tar tillbaka den till banan och prisutdelning.:D:D
Och sen efter prisutdelning så får hästen den riktiga ompysslingen.:D:D:D:D
 
Redo för prisutdelning:D:D SOm groom är det alltid lika roligt när hästarna går bra och får springa ärevarv.:D:D:D
 
Efter tävlingens slut är det oftast bara kvällsfixet kvar, om det var starty på eftermiddagen vill säga.:) allt ska puttsas och förberedas inför dagen efter och hästarna ska förberedas för natten.:)
 
En tävlingsdag för mig startar 6.30 och kan ibland sluta 21.00 eller så kan det bli som i helsingfors då man hade ridtid på banan 6.00 på morgonen och då gick jag upp 4.30 och kom inte i säng för än 22.00 så en dans på rosor är det inte at tvara hästskötare men otrolgit roligt är det och jag älskar det :D:D:D:D:D
 
kommentera gärna och ge mig förslag på vad jag kan skriva mer om:):) vad vill ni veta igentligen om livet som hästskötare.:):)
 
Tjing så länge:):):)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback