detta har hänt i mitt liv den senaste tiden

detta har hänt i mitt liv den senaste tiden.:):)

Nu har det gått en vecka sen sist jag skrev här på bloggen, varför undrar nu? Ju för att jag har varit bortrest, är det fortfarande för visso men har tillgång till internet så passar på att skriva och uppdatera er lite hemma i Sverige. Jag är i Holland av alla platser och det är toppen i galoppen här, bor på en jättefin gård med Sofia och våra tre hästar Rolex, Romeo och arg plus 31 stycken till, Sofia ska nämligen prova jobba här ett tag så jag har följt med för att vara hennes groom, för hon kommer tävla en del så då ville hon ha med mig.

Första tävlingen i Holland blev Wierden som ligger ungefär en halvtimmes bilväg bort från gården så det blev nära och bra. Vi skulle tagit med oss alla tre men Sofia trodde det skulle bli för svårt för Argo så han fick bli kvar på gården och på fredagen då jag skulle göra inordning Romeo så var han som vanligt ganska grinig och nervös, men eftersom han brukar vara så så tänkte jag inte mer på det. Så när jag kom ut på framridningen så ser jag klart och tydligt att det är något fel på hästen, han är alldeles bubblig över hela ryggen och magen, såg inge bra ut men gick fram honom åt Sofia så när hon kom så blev han helt förskräckt han ville inte att hon skulle komma nära så hon ringde jan som kom ut han också och han i sin tur ringde hans veterinär och så tog vi in Romeo i stallet igen, veterinären kom och kollade på honom och tog blod för att få reda på vad det var. Sen tyckte han att han skulle köras hem till lagården igen så jan fixade en transport så Romeo fick åka hem och jag fick följa med eftersom han är lite knepig att lasta och så.

Väl hemma på gården så fixade jag med honom lite och myste, skulle åka med jan tillbaka till tävlingen sen så fick ju vänta på honom eftersom det kom någon kund tror jag det var så fick vänta i nästan en timme, men tillslut åkte vi i alla fall, pratade lite men mest satt jag tyst som jag brukar göra med nya människor, det gjorde nog inte så mycket för han pratade i telefon och rökte och drack Coca Cola samtidigt då han körde så han hade inte riktigt tid att prata med mig tror jag. Men lite pratade vi i alla fall, eller han mest jag försökte svara så gott jag kunde med min engelska som inte är toppen men det går framåt kommer bli en fena på det om någon vecka tror jag.

Missade Sofia och rollepolle med typ två minuter eller så, så fick ta honom från framridningen bara, tur att Jessika var med så hon kunde gå in som groom åt Sofia medan jag var borta. Dagen blev med andra ord inte alls som vi planerat.

Lördagen var helt okej, Rolex rev i båda klasserna så det var väll inte helt okej men jag tyckte han såg fin ut en då, han fick i alla fall massor av kärlek och godis av mig eftersom han var själv kvar. Så han mådde nog ganska bra igenligen.

På lördagen efter klassen så skulle vi åka hem till gården och den låg ju bara en halv timme bort men det tog oss en och en halv timme att komma ditt en då för vi körde vilse och så körde vi i cirklar men tillslut så kom vi hem. När Sofia berättade för jan så skrattade han bara åt oss.

På söndagen så red Sofia Argo och sen även de två stona som hon ska tävla åt Jan, sen åkte hon och Jessika hem mot Sverige och lämnade mig kvar med hästarna.

Måndagen var lugn för m in del gjorde klart mina tre hästar före lunch och sen så fick jag rida Jans två ston för Sofia tyckte jag kunde göra det, så det var roligt att få göra det. Sen hjälpte jag Ida att logera två hästar också så hon skulle bli klar någon gång (tror hon uppskattade hjälpen lite) när klockan slog fem eller något liknande så gick jag ut till lastbilen och ringde hem till Sverige till pappa och det var så skönt att höra hans röst igen och han och jag pratade en stund, det kostar ju en del så pratade inte så länge men lite blev det i alla fall.

Tisdagen bestämde jag mig för att longera alla mina fem hästar så de fick röra på sig ordentligt. Resten av dagen blev till att försöka komma åt internet men gick inge vidare så bad mamma ringa mig så jag kunde få tag på de uppgifter jag behövde, så allt löste sig.

Onsdagen den har varit bra har haft en frisör och spa dag för hästarna idag, Argo och Romeo friserade jag manarna på och rollepolle fick bada och stå i solariet sen gick jag en promenad med stona och fixade deras manar och på whoopi fixade jag även öronen på också, när jag var klar så hjälpte jag Ida att frisera några hästars öron också, och efter eftermiddagsrasten så fick jag klippa häst, Dino såg ut som en lurvid brunbjörn så han prioriterades, Ida frågade först Marco om hon fick klippa men han tyckte att det inte fanns tid så jag erbjöd mig att göra det och det var helt okej, så fram med klippmaskinen och så var vi i gång, Dino är en liten brun tre årig hingst som är hur söt som helst och när all päls försvann blev han ännu sötare för det fanns ju faktiskt en häst bakom all den björnpälsen. Och inte nog med det, första gången han blev klippt i sitt liv och han står blixt stilla som ett tänt ljus och jag kunde klippa nästan hela hästen utan att använda bräms, helt otroligt, Ida behövde först hjälpa mig brämsa då det var dags för huvudet och benen men, det hade nog gått en då utan bräms men vilken häst hur mysig som helst.

bilder på stallet





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback