träning för Richard

idag har det gått bra, fixat i stallet p åförmiddagen och så fixade vi skritten också, så nu är den riktigt fin, får kratta den varje dag nu tror jag så den håller sig fin:) efter lunchen så kom sofia och undrade om vi ville rida för richard och det vill vi, Cezane och puaro var hästarna som vi skulle rida:) jag tog Cezane och det första hon gjorde när jag satt upp på henne var att börja små stegra, pigg tjej.:)

vi skulle träna på balansen och rakrikningen av hästen och måste säga att jag gillar Richards sätt att lära ut på, förstod när han förklara men sen så vill jag ju alltid klara allt på första försöket så jag får lite bråttom och då går det ju inte alls, men richard förklarade hur jag skulle göra så då gick det bättre, det var ju inte perfekt men en liten bit på vägen i alla fall.:)

första övningen var att vi skulle rakrikta hästen med så små hjälper som möjligt om jag fröstod det rätt, det var i alla fal ltre studs längst med ena långsidan och när vi kom på långsidan skulle vi svänga snätigenom lite så vi kom brevid studsen och där skulle hästenrakriktas och när vi var förbi studsen skulle vi ut på fyrkanten igen, och det var bara i svängarna hästen skulle böja sig anars skulle dne vara rak i kroppen, super lätt enligt richard super svårt enligt mig, både jag och cezane jobbade på så svätten ran på oss.:) allt detta gjordes i trav.:) kommer känna minasittben imorgon :):) ordentligt för det var mycket sitta ner i traven och eftersom det inte gick så bra så fick jag och cezane göra flera gånger tror jag fick till det någorlunda en av gångerna.

på den andra långsidan stod en kombernation där skulle vi göra samma sak men då sklulle vi även göra en båge ut til lyrkanten mellan hindren också, detta klarade inte jag riktigt kan jag säga, var jättesvårt tyckte jag, emn roligt, kämpade på så gått jag kunde nästa gång ska jag kämpa ännu mer.:):)


om ni tyckte texten var luddig så kanske bilden förklarar mer.:)

Övning två var trav på åttvolt, första försöket så var jag inte alls med så då sprang cezane förbi bomamrna, på marken, pinsamt.:) andra fick jag in henne på bommarna och sen gick det tillslut riktigt bra, hon travade finnt över och jag var med på ryggen också:):)



sen kom vi till huvud övningen vilket var travbomamr på medellinjen och efter dem galopp över en planka och sen ner till trav igen och trava över fler bommar och sen ut på fyrkanten igen och varanan gång skulle vi ut till höger och varanan till vänster så vi kom i båda varven. det var övningen men min övning gick ut på at tså stop på cezane för hon blev hur pigg som helst när hon fick galoppera, så travbommarna gick bra i början sen kom galoppen och då ville hon fortsätta galoppera.

Fick då en lite anan variant av övningen genom att rida förbi de sista bomamrna och gör ahalt i stället så fort som möjligt med så små hjälper som möjligt, och varje gång skulle halten komma snababre, det gick bra de två sista gångerna för då gjorde jag rätt.:)



Om man kollar p åhelheten så gick det inte så jättebra igäntligen men jag är nöjd endå för jag försökte och jag kom ju nästan dit jag ville, och nu vet jag ju vad jag ska tänka på till nästa gång, vilket är ett plus. jag kanske kan få tillbaka min ryttare i mig endå, :):) har ju tappat allt nästan sen jag slutade på ridskulan för två år sen,och sen dess har jag ju bara luffsat runt i skogen på travare och Vinglan, så jag är ju inte van med såna här krutpaket som det är här på gården.:):)

när jag skulle ta in Romeo från hagen idag så blev han knasig i huvudet, han tvärvände och slet sig från mig och sprang in i en annan hage, och där tog det en stund innan han vill bli infångad, plus att han hade sönder grimmskaftet.:( när jag fick tag på honom så började han stegra och snurra runt och fåna sig, denna gång höll jag ett hårt tag och for runt efter honom i min ände av repet. tillslut kunde vi gå till stalelt och som en rödtomat i ansiktet och romeo som en skumig tvättsvamp, men vi tog oss in i boxen i alla fall utan skador så det var ju bra.:)

dagen har annars varit lugn och varm.:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback