Tiden på en ridskola

Min tid på ridskola är slut men den kanske fortsetter någon gång längre fram i livet vad vet jag, det jag vet är att min tid på ridskolan var mycket trevlig med svett, skratt, tårar och otroliga minnen.
Min tid på ridskola började hösten 2004 och den avslutades sommaren 2009, under den tiden har jag lärt mig massor och självklart så har jag minnen där ifrån som jag aldrig kommer glöma och självklart har jag en hel hög med foton också, på favoponnyn, på när jag rider och så har pappa även filmat mig.:) Jag har fått varit med om förskräckliga avramlingar efter hinder, rodeo som slutade med att jag faktis satt kvar på hästen.:) och uteritter i skogen, galopp på gröna ängar och massa mer men allt började så här...


...Det var sommar 2004 då jag fick reda påatt jag fått en plats i en ridgrupp på Tierps Ryttarklubb (TIRK), jag blev super lycklig av det och kunde förstås inte sova dagen innan det var dax att åka ditt. Nu hade jag ju varit där massor inna då systrarna mina redan red där men jag ahde ju aldrig ridit där på hästarna och ponnyerna, så jag var jätten nervös.:)

den allra första ponnyn jag fick rida på TIRK var Dogulas (Dogge) en söt lite sur ponny som var vit och såg lite ut som en arab i huvudet, det tänkte ju inte jag på första gången men men. Kommer ihåg att han redan var i ridhuset då lektionen började så jag behöved bara gå in och ta över honom från tjejen innan, jag avr fortfarande nervös. minns också att vi skulle trava och det var lite läskigt så där första gången då inte balansen fanns där.:)

 
Jag och dogge, 2006 (hade ingen tidigare bild)

Ganska snart  så skulle vi börja galoppera och det tyckte jag att jag kunde så jag ville galoppera på en gång, men det ville itne ponnyn jag hade, Frej, världens mest tröga ponny om man inte sattsar fullt ös på engång men det hade ju inte jag koll på att man skulle göra då, så den första galopplektionen blev en travlektion för mig då ponnyn inte ville alls.:)

Eftersom jag var ganska lång så fick jag inte rida ponny så mycket utan fick bytta upp mig till storhäst redan första terminen och då fick jag rida Jackie en söt fröken som jag skäck, och hon gillade jag för hon galopperade med mig, elller hon galopperade så fort min ridlärare sa och så går vi in i arrrbeetsss Galllooooppp då började hästen galoppera av sig själv på engång.:) jag avr lycklig och tyckte det var super roligt det stora djuret lydde mig men i själva verket så lydde hon ridläraren.:)


Jackie och jag 2006

Blev ju bättre och bättre ju mer tiden gick och fick rida massa olika hästar och ponnyer, en som ligger varmt om hjärtat är Tea For Two som var en skimmelfärgad c-ponny som jag det jättemycket, hon ställde värkligen upp för en och gjorde allt man ville men samtidigt var hon lite svår och knepig då hon hade egna påhitt också.:) kan säga att jag älskade henne skarpt. då jag inte fick rida henne mer så skötte jag om henne varje söndag klockan 17.40 till 18.30 då mina systrar red lektion.:):) de tvar bästa stunderna jag och tea  nästan helt ensama i stallet, då det inte var så stor rörelse där på söndagar, ibland hade någon anna skött henne innan men jag tog hanom henne endå.:):D:D hon var den första jag ramlade av på också och den enda avramling som pappa lyckades få på foto.:)


Tea och jag i full färd med att ramla av ponnyn.:)


Jag och tea i lite lugnare tempo.:)

En annan häst som jag har trevliga minnen med är Novelle, en liten stor häst, som var fux och hade bläs. han avr skoj ena lektionen kunde han avra dressyrstjärna andra lektionen en fena på hoppning och tredje rodeomästare från pjärien. med andra ord en häst med många olika sidor. :) han fick jag också rida ganska mycket och en gång, det var inna jul så var vi bara två på lektionen och vi fick önska vad vi skulle göra, vi valde hoppning.:) det var alltså jag och Novelle och en till tjej på tea och hoppning blev det:) vi fick hoppa "titthinder" och bana p ådet, ett hinder var inlindat i lurvid fuskpäls och ett anat hade halmbalar under sig, värkligen en drömletion, hästarna skötte sig och vi han med jättemycket, och novell var hur snäll som helst.:) hela lektionen slutade med att vi fick hoppa en bana på 70-75 cm och det var värkligen roligt.:)

En annan gång då jag fick rida novelle så gick det inte lika bra det var dressyr och han var jättefinn fram tills det där traditonella ridhusspöket kikade fram bakom sarjen, då var lektionen förstörd och han skenade med mig två varv i ridhuset och sen fick jag smaka på underlaget i ridhuset, det roliga avr att jag fick med mig två till i gruppen som också åkte av.:) hihi, så jag var itne ensam.:)

Så har han sina rodeo stunder också och då menar jag rodeo, min syster har också upplevt dem och hon fick smaka på hur ridhussarj är , det var det läskigaste jag sett. men nu ska vi prata om mig.:):) Lektionen avr slut för denna gång och vi skulle ställa upp på medellinjen och långa tyglar har man ju då och precis då jag kommer till medellinjen, Novelle hade varit jätteduktig hela lektionen, men då dyker spöket upp igen och han far runt på två sekunder och skenar iväg i en serie riktiga bocksprång, såna där då hästen vrider runt sig själv, MEN jag sitter kvar trots detta och gissa om han blev snoppen då han upptäckte det men jag, jag var stålt som en tupp jag.:):) de andra i gruppen bara stirrade på mig och novelle och föräldrarana som satt på läktan stirrade nog också men jag var stållt som en tupp.:D:D


Novelle och jag 2006

Under åren har jag även hunnit med att tävla en gång på ponnyn Frej som jag tycker om jättemycket trots att han är seg så är han uper mysig.:D:D jag ahr smakat ridhusunderlag många gånger och 50 % av de gångerna har det varit på hästen Lasse och under hopplektioner:) han och jag passa nog inte riktigt ihop i hoppning.:) men annars var han rolig:) Lasse och jag ahr varit med om många avramlingar och en fick pappa på film och det ser ganska roligt ut.:) + att jag säger wwooooooohhhooo, ungefär då jag ramlar av nästan avrje gång också har jag gjort det, engång försökte jag till och med knippa ihop munne men tydligen så hjälpte inte det fick jag veta efteråt.:):)


Frej och jag på KM (klubbmästerskap) i dressyr julen 2007


Dressyrlektion våren 2009 :D roligaste lektionen på Frej.:):)


Jag och Lasse över ett hinder, då vi tar det åt andra hållet så går det åt skogen kan ajg säga...


...det ser ganska brutalt ut men det var det inte fick bara en regält blåmärke på låret efteråt, bilderna är tagna från en film.:)



har massor av minne från ridskolan och alla människor där, men orkar faktist inte skriva mer nu så sista bilden blir på min underbara ridgrupp som jag red med från 2004 till 2009, det var bara några som kom till och några som slutade men jag Emma och Frida var med från starten.:):)


Gruppbild som jag krävde att vi skulle ta sista lektionen julen 2008.:)

från vänster: Petter och Austin, Micaela och Janne Frida och Ella, Emma och Lasse, Kajsa och Frej och slutligen jag och Sudden.:D:D





 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback