Esjumping - en händelserik dag i stallet

Idag har de tvarit hur vårigt som helst ute, solen har skinnigt och det har inte blåst något nästan:):) vilket var väldigt skönt:):) och hingstarna har varit helt virriga i huvudet av all vårkännsal i luften, som ni kanske förstår så var de inge roliga att ha och göra med. och vem var värst underar ni?!:P ju självklar Kalvados!! så jäkla dryg han var idag och så just idag så skulle han ju besiktigas också, och vem frås springa med honom... jo jag elle rjag fick börja emd andra ord, eftersom Emelie har ont i ryggen så kunde int ehon springa och Lina vill hellst inte för hon ramlade av sin häst för någon vecka sen så ja jag sprang i början. gick kanske inte jättebra men gjorde mitt bästa , men när jag skulle vända honom och trava tillbaka så stegrade han sig och när han landade höll han på att springa över mig!!! inge roligt, blev nog lite rädd då för efter det gick det inte alls och jag är inte så tuff att jag slår till en häst så där, så då fick Lina ta över, känndes skönt  att hon var med:) Besikningen fick dock avbryttas då han började stegra sig när vetrinären skulle göra böjprov så för säkerhetens skull så avbrött vi.

skulle även kolla Max en av de andra hingstarna han var lungnare men han var endå hingstig, började med att longera honom i ridhuset så vetrinären kunde kolla på honom, så ut på ridbanan och springa fram och tillbaka, gick ganska bra dock så kastade han sig några gånger och stegrade sig några gånger riktigt högt tur att han inte slog över och tur att jag hade longerlina på honom så jag inte flugit iväg jag också.:) men vetrinären tyckte han såg fin ut så det var ju roligt.:):) 

resten av dagen har varit bra men ganska trött sam då mina ben är trötta och knappt vill gå framåt men såna dagar får man stå ut emd också.

på eftermiddagen när jag och Emelie skulle åka och handla så ringer sofia och frågar om vi kan hjälpa henne med den nya hingsten som hon hämtat under dagen, så vi gick till stallet först  och där skulle vi flytta kandela till uteboxen och mocka hennes box eftersom den nya hingsten skulle bo där, så är det ju inte så smidigt att det luktar sto där.:) så när jag skulle gå och hämta grepen så gick jag ute vägen och så hör jag hur det skrapar inne hos hingstarna, tanken i mitt huvudet var att katterna leker med varnadra eller något sånt:) men när jag kommer in i stallet så skrapar det fortfarande så jag går ditt för det var lixom hinkar som for runt på golvet där inne, så jag går ditt och där står, kan ni gissa?! KALVADOS!!!!! mitt på golvet och ser allmänt dum ut, vrålar rakt ut och han blir så rädd att han tar flykt in i boxen, tur för honom.
turn att vi har en planka för dörren in till hingstarna så de inte kommer ut i övriga stallet och tur att jag hade satt ditt den då vi gick vid fyra:):) jäckla häst ogillar honom mycket!!!

Sen kom den nya hästen som var en brun hingst med fula fötter:) och han blev genast kär i antrax (som är valack) så de stod och pep åt varandra genom gallret och argo trode han avr sto så han stak fram nossen och skulle undersöka nykommlingen och när han hade sträckt sig så långt som han kunde så pipper han till och drar in huvudet i boxen, hur söt som helst:):):)

Emilie och jag släppt ehennes två shettisar i ridhuset en stund också så de fick springa av sig på eftermiddagen, hur söta som helst:):)

i helhet har dagen varit ganska bra possetiv för vårvädret och negativt för hingstarna blir så jobbiga.:)



Madicen och lady heter dessa små:):)



Jag och Lady:):)





  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback