knoppar

Knoppar ja sånan har det blivit mycket av de senaste tre fyra åren, öf rknopapr ska det vara på tävling på dressyrsidan är det mer självklart men jag tycker även att hopphästar ska ha det, knoppar ger ett mer elegant intryck  med det samma tycker jag och elegant ska det ju vara på tävling.
  Här på segersta knopapr vi även då vi visar hästarna för kunder sammt då vi ska filma dem till hemsidan exemel men också om Mads har kurs och de ska gå med på hans clinicks och så förstås alla tävlingar som vi åker på.:)
 
När jag gör knopapr så gör jag de så kallade "flyinge knoppar". Dessa knopapr görs på följande sätt:
 
1. Dela upp mannen i lagom stora delar, detta är ju upp till var och en hur många knoppar man vill göra, men en man rymmer oftas 8-10 knoppar  och sen kan amn alltid göra fler eller färre beroende på storlek.
 
2. Dax att börja fläta, Jag flätar oftast en och gör knoppen direkt på det eftersom det går fortare (enligt mig) men man kan ju självklart flätta alla sektinoner inna man rullar upp alla till knoppar, det är ju en smaksak.
 
3. Gör sjävla knoppen, jag har då redan fäst själva flätan med en gummisnodd, så nu tar jag en ny och fäster den i änden på flätan, jag har då snodden melaln tummen och pekfingret och sen så rulalr jag flätat mellan dessa fingrar genom själva snodden, lite luddigt men ska göra en foto serie åt er som vill se hur det går till.:) när jag når mankammen så är allt sammans en liten boll och ajg fäster allt genom att sno snodden några avrv runt den färdiga knoppen, om hästen har en tendens att skaka på sig mycket så brukar jag fästa med en extra snodd för att vara helt säker på att det håller genom hela programet.
 
Jag gör oftast ganska många knoppar då jag är på tävling då jag tycker det är snyggast, på Weine får det plats 10-14 stycken då blir det som et tpärleband längst med halsen och han ser riktigt maffig ut (enligt mig, medan jimmy har plats för 17 stycken har fått med 18 en gång men då hade jag ganska mycket tid. När man gör så många knoppar så blir de oftast mycket tätt och smått och pilligt så det gäller att ha tungan rätt i munnen.:) men på en del så är de titne ens finnt emd små och många så då får man göra störe och färre, men jag har som en liten regel att aldrig göra mindre än fem, för då blir det så himmal stort och klumpigt tycker jag.
 
jag knoppar oftast på tid och ganska ofta så finns inte jätte mycket tid att fixa och trixa så man måste ju ha lite kvickhet i fingrarna och ju fler man gör ju snabbare blir man, jimmys man med 17 stycken knoppar tar ca 25 minuter för mig, Weien gör jag på ca 20 min, just dessa två är väldigt coola då man knoppar, de sover i stort sätt  under hela tiden så de tgör ju att det går lite fortare.:):)
 
Många använder vatten på manen innan de börjar knoppa frö att få mer jämna sektinoer, men jag föredrar att jobba utan vatten då jag tycker det blir bättre då men det är helt en smaksak. Däremot så använder jag en hårnypa för att få undan övrig man under knoppningen, vilket jag kan rekomendera starkt, mankam anvöder jag också för att fördela manen men ibland så använder jag bara fingrarna att fördela och dela upp manen med. :)
Jag tycke rockså att manen inte ska vara för lång då mna knoppar, jag tycker att dne ska vara ganska kort för då blir knopparna jämnare och lättare att fästa.:):)
 
Här komem rlite bilder också på bnopapr jag har gjort.:):)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback