Att grooma

Att Grooma åt en hoppryttare eller en dressyrryttare är kanse inte så stor skillnad men lite skillnad är det nog endå, jag har/gör det nu och jag stor trivs.:D Jag började med att jobba med hopphästar januari 2011 och då började jag med en månad på Grevlundagård i skåne, japp hos Lisen och Peder. Jag var där som extra  stallpersonal då deras odenarie var sjukskriven. Det var en rolig månad och ajg lärde mig massor om hur ett proffsstall fungerar och på vilken nivå arbetet i ett stall bör vara på. Sen hamnade jag hos Sofia Kroon en hoppryttare som tävlar de högre klasserna både nationellt och internationellt, jag avr där i 1 år och 5 månader och då var jag tävlingsgroom och tack vare det så fick jag se delar av Europa som jag aldrig trodde jag skulle få se. Jag fick även följa med till Holland då Sofia flyttade ditt, men de tvar inget för mig så jag var bara med henne där en månad ungefär och där efter flyttade jag hem igen för att jobba på Sofias svenska gård i varberg igen. När det inte lönade sig längre så var jag hästlös i nästan ett halv år, men sedan ett år ungefär så jobabr jag med hästar igen och denna gång med Dressyrhästar på Segersta Equestrian tillsammans med Mads Hendeliowitz och hela Segersta Team som är ett toppen team.:)
 
Men nu till skillnade mellan dessa två grenar i hästvärlden, den störata är ju den mäst självklara och det är ju att det är hinder på hoppnigen och bara vitt dressyrstaket på dressyren. ;) i övrigt ska ju hästarna skötas och tas handom precis lika med andra ord de ska ha det bra och leva som kungar och drottningar oavsett gren.:)
 
Framridnignen är mycket lugnare på dressyrsidan, här står groomar, hästägare, anhöriga längst emd kanten på framridningen och tittar och berömmer och peppar sina ryttare på bästa sätt, groomen i frågan ska hela tidne se till att hästen ser ut som en ädelsten och hålla koll på tid och om ryttaren vill något, innan  ingång på tävlingsbanan ska groomen linda av benen och torka bort eventuellt drägel och svätt på hästen, puttsa av ryttarnes stövla roch sporrar en sista gång så allt är på topp inför domamrnas ögon, efter det så kan int eteamet bakom göra så mycket mer än att heja på sin ryttare inne på banan och hopaps på det bästa.
 
Framridningen på en hopptägling är betydligt vildare än dressyrtävlingens. Här är Groomar, hästägare och anhöriga ofta vid framhoppningshindren som står ungefär mitt i framridningen, för att hjälpa sin ryttare med höjningar och sänkningar, detta fenomen är oftast lite mer kaous och hej kom och hjälp mig varning, på monga framridninga kan det vara ganska rörigt och det gäller att vara med på vad som händer hela tiden. Groomen ska även här se till så hästen är på topp och glänser och inna ingång på banan så kan de tbli skyddsbyte på hästens ben det är lite olika beroende på vad de tär för hästar som man har med sig.  Och efter det är det som på dressyrsidan, teamet får nöja sig med att heja på och hoppas på att ryttaren och hästen gör sitt bästa inne på banan.:)
 
När man är på tävling så bor man ofta i provisoriska stallar och då krävs det ju förvarings möjligheter då man inte har en sadelkammare med sig, på tävling har groomen med sig ett tävlingsskåp som rymmer allt som behövs för att hästen ska bli tipp topp under tävlingen.
 
I ett skåp hos en hoppgroom finns bland annat detta:
Sadlar (av hopp modell)
Träns för varje häst
Martingal/förbygel
Skydd i alla des former och färger
Shabrack
Paddar att ha under sadeln, så som fårskinn, gelepaddar
Diverse borstar och fixprylar för att få häsen fin 
Paddar och lindor för trimning under tävlingshelgen
Boots
En uppsättning av diverse bett
Extre tyglar och andra belar ifall något går sönder
Hjälm till ryttarne
Putts till allt läder
Spön i olika storlekar
Och en massa massa små pryllar som krävs för att groomen ska kunna göra hästen så fin det bara går.
 
I ett skåp för en dressyrgroom finns följande:
Sadlar  (av dressyrmodell)
Kandar till respektive häst
Träns till respektive häst
Shabrack
Skydd
Benlindor (i vitt och brunt elelr vilken färg som helst)
Boots (i vitt/brunt/svart)
Paddar att ha under sadeln (fårskinn, mankpaddar, gelepaddar)
Borstar av diverse slag
Putts för at tfå hästen att glänsa extrea mycket
Putts för allt läder
Stövlar åt ryttaren
Hjälm och hatt till ryttaren
En uppsättning av sporrar
Snoddar för knoppning
 
Detta är bara en bråkdel av vad som finns i respektive skåp, men av erfaren het att säga så skulle listorna bli enormt mycke tlängre om jga skulle skriva ner alla små pinaller.
 
För mig är skillnade inte jättestor, jag trivdes bra som hoppgroom men jag trivs minst lika bra som dressyrgroom om inte mer faktiskt, båda grenarna är glamorösa enligt mig och på den nivån som jag jobbar på så ska hästen oavsett gren glänsa och de ska leva som kungar och drottnignar för det är just det de är och de är fullt medvetna om att de är bäst, ju bättre de mår ju bättre levererar de då det värkligen gäller.
  Jag älskar det jag gör och jag kommer fortsätta med detta ett bra tag till, jag får möjlighet att åka ut i Europa och se städer och länder som jag aldrig skulle komma mig för att åka till om det inte vore för hästarna, jag får möjligheten att se allt bakom rampljuset och att bara få vara med på en tävling där världens bästa hästar och ryttare gör upp det är något med det som gör att man bara vill fortsätta och extra roligt är det ju förstås då ens egna häst får gå in på prisutdelning igen och springa runt till hög musik och jubel. Då blir man med ens mycket glad och sträcker extra på sig.:):)
 
Jag groomar åt Mads Hendeliowitz och han är tredje bästa svensk just nu och de tär otroligt roligt och lärorikt, på bilden se ni mig och Jimmy Choo SEQ på Strömsholm.:D:D
 
Jag har groomat åt Sofia Kroon som är hoppryttare och tävlar både nationellt och internationellt upp till GP nivå.
På bilden ser ni mig tillsammans med Sofias bästa häst Rolex och vi avr i Tyska Gera då den togs.:):) Många finna minnen med den hästen har jag.:):)
 
Det var allt för mig idga hoppas ni såg detta lite intressant och säg gärna till om ni vill veta något mer kul om livet som hästskötare.:)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Sarah Hughes säger:

This is a comment to the - Om Livet i Stallet admin. Your website is missing out on at least 300 visitors per day. Our traffic system will dramatically increase your traffic to your site: http://pcgroup.com.uy/15 - We offer 500 free targeted visitors during our free trial period and we offer up to 30,000 targeted visitors per month. Hope this helps :) Unsubscribe here: http://tdil.co/5p

2017-06-06 | 11:34:58
Bloggadress: http://priscilarodrigues.com.br/url/v
Ann Weaver säger:

I discovered your - Om Livet i Stallet page and noticed you could have a lot more traffic. I have found that the key to running a website is making sure the visitors you are getting are interested in your subject matter. We can send you targeted traffic and we let you try it for free. Get over 1,000 targeted visitors per day to your website. Start your free trial: http://stpicks.com/27 Unsubscribe here: http://pcgroup.com.uy/2a

2017-07-16 | 11:43:06
Bloggadress: http://priscilarodrigues.com.br/url/v
Rebecca Newton säger:

I came to your - Om Livet i Stallet page and noticed you could have a lot more traffic. I have found that the key to running a website is making sure the visitors you are getting are interested in your subject matter. We can send you targeted traffic and we let you try it for free. Get over 1,000 targeted visitors per day to your website. Start your free trial: https://short.dicecraft.de/7qgi4 Unsubscribe here: http://y.rxhnet.de/5kfw

2019-02-04 | 20:49:54
Bloggadress: http://y.rxhnet.de/2w6y
Christine säger:

I know you are busy running your website but I just wanted to drop by and tell you that you can drive thousands of targeted visitors straight to your website using our easy to use website. These are real human leads that are targeted by both country and keywords. We only send visitors that are interested in the keywords that are related to your content and niche. We partner with a large network of websites so that we can provide visitors from almost every country on earth. Check it out here: http://wildro.se/1dt Unsubscribe here: http://wildro.se/1du

2019-06-14 | 17:11:22
Bloggadress: http://agito.top/3t
Alicia säger:

I know you are busy running your business but I just wanted to drop by and tell you that you can drive thousands of targeted visitors straight to your website using our easy to use website. These are real human leads that are targeted by both country and keywords. We only send visitors that are interested in the keywords which are related to your content and niche. We partner with a large network of websites so that we can provide visitors from almost every country on the planet. Check it out here: http://wildro.se/1dt Unsubscribe here: http://wildro.se/1du

2019-07-08 | 07:15:23
Bloggadress: http://short.juny.online/c

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback