hovspår i mitt liv - Vinglan

Har ju inte nämt den skötthästen som igentligen står mig närmast av alla jag haft, hon slår nog till och medRune p åvisa stäleln men de två delar endå en avrsin bit av mitt hjärta.:) Nu tycker jag det är dax att skriva om Vinglan. <3
 
 

Vinglan heter Almveig igentligen och är en kallblodig travare, hon är 14 år (när jag var sköttare på henne, men nu är hon 16 eller 17) och pigg och glad och vill väldigt gärna springa fort.

Hon kallas vinglan på grund ut av att hon (när hon skrittar) tar upp hela vägen, då hon först vill vara på högersida sen på vänster och sen i mitten och ja överallt helt enkelt. hon har aldrig startat på travbanan  på grund ut av att hon inte blivit vidare bra behandlad som unghäst.

När hon var liten gick hon på lösdrift och det är ju trevligt men även om en häst gör det så måsten ju vi människor gossa och ge dem kärlek men de gjorde inte Vinglans uppföddare, hon fick gå där tills hon blev 2 eller 3 då hon skulle köras in, och hon hade aldrig haft grimma på sig då. Som ni kanske förstår så gick det inge vidare så de släppte ut henne på lösdrift ett år till och tänkte antagligen att hon skulle bli bättre då (haha) det blev hon inte kan man ju förstå.
När de tog in henne igen efter ett år så var ju saken ännu väre så de slog henne och bråkade på henne, men så kom en tjej förbi stallet där hon bodde och för henne tog det tre dagar att få in henne i stallet och boxen på ett lungt och säkert sätt, sen tog det inte långtid efter det så gick det även att köra henne.

Men jag Träffade vinglan på hösten 2009 en stund innan jul, och det är den roligaste häst jag någonsin träffat i mitt liv (så här långt i alla fall), hon har sina ideér men vill alltid göra sitt bästa och hon försöker värkligen med det också, man måste bara ge henne tid så hon förstår.
Hon är lite utbildad i akademisk ridkonst och det är en mycket intressant ridstill tycker jag och den värkar passa Vinglan bra också. Vi gjorde långritter sena somamrkvälalr som kunde vara i 3 timamr, galopperade på långa skogsvägar utan slut, åt gräs tillsammans, barbakaturerna i solnedgångarna vid dalälvens strand. Eftersom det var en kort tid jag fick med denna underbara häst som minns jag nog endo sommarmånaderna bäst, man skulle kunna säga att hon var som en somamrhäst för mig även fast jag fick uppleva både vår, höst och vinter på henne. Vinglan är också den häst som lyckades med bedriften att få av mig  mitt på en skogsväg mitt i skogen och som sedan sprang nästan enda hem så jag fick gå hem, drykt 1 km, när jag fick tag på henne så hade hon även lyckads med att få av sig tränset och trampat sönder det.
 
 

När jag kom till vinglan  dagen då hon skulle åka så sa Annelie att hon skulle hämtas vid lunch, sen kom hennes ägare vid två tiden! så med andra ord han jag ta massor med bilder och pussa,krama och borsta jättemycket på Vinglan.:D:D:D:D Fick gå in med henne i transporten då hon skulle åka, känndes lite konstigt att lasta henne för att aldrig mer få träffa henne. :'(
Och när transporten men vinglan i åkte så gnäggade Flisan  hej då till henne från hagen och då svarade min pärla från transporten, sen sprang Flisan och Bobby längst med staketet och gnäggade :,) så himmla finnt avsked, de måste ha kännt på sig att hon skulle åka hem.:)
 
Jag har otroligt många finna minnen från de drykt 8 måndarena som jag skötte om Vinglan med endast 3567 bilder på daton så kan jag kolla på henne när jag vill.:D:D:D:D
 
 
Vinglan kommer alltid att finnas  hos mig även fast jag bara fick låna henne en kort tid så var den tiden endå den bästa. Hon bor nu mera i Dalarna någon stanns och lever antagligen livet där precis som hon gjorde då jag fick stifta bekantskap med henne.:):) <3
 
 

Kommentarer
Elinor säger:

Finaste Vinglan :D vad fint du skrivit om henne :) När jag ser bilderna så fick jag känslan att det är en sån här typ av häst du ska ha när du skaffar dig en alldeles egen häst. En nordsvensk. Skulle passa dig perfekt tror jag :)
kram

Svar: :D:D:D en nordsvänsk ska det bli också, när pengar finns:D:D
Frida

2012-10-14 | 16:52:45
Bloggadress: http://ellenelinor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback