Bakom den fina fasaden

har kolalt på GBG horse show nu på TV och så började jag tänka tillbaka på alla de tävlingar jag fick åka på föra året med Sofia, Rolex och Romeo:):) så kom jag på den briljanta idéen att skriva ett inlägg om hur det kan avra bakom tävlingsbanan, den so mvi ser på Tv alltså. Vad händer i stallet, på framridningen, ja helt enkelt hur det är att vara bakom kuliserna på en tävling och allt får ni veta från mig som själv varit där.:)

Vi kan ju börja med att det vi ser på Tv när vi kollar på världscupen är bara en liten nål i en höstack, ni förstår det är bakom den glittrand fasaden som allt händer, där finns nämligen framridnignen och den är en helt annan värld än den jag var van vid i alla fall innan jag började med hästar p åallvar. Framridningen är en plats där ryttarna rider och hoppar inna vi kan se dem på TV de tär förstås natturligt för alla attt de måste rida fram innan de presterar, Här hoppar de låga som höga hinder, vägrar gör rivningar med flitt och finputtsar p åde sista detaljerna så allt (förhoppningsvis) ska funka inne på banan. Alla rider i samma varv för ordningens skull och om ofta är det tre till fyra ryttare på samma hindere om allt flytter på som det ska så står det runt tjugo pers på marken och höjer och sänker hinder sammtidigt som de gormar och muttrar åt varandra, de tär ofta Groomar, hästägare, tränare och anant löst folk som står där. Framridningen är en plats där det ständigt råder en spänning i luften, man vet lixom att de tär allvar när man väl är där och att allt måste klaffa mellan groom och ryttare.

När framridningen är färdig så är ryttaren redo för att gå in på banan och groomen småspringer efter med täcke til lhästen och allt annat so mkan behövas och så socker förstås, hästen får alltdi socker när den hoppat klart.:) sen tar det inte mer än tre fyra minuter så är sjärnglansen över för ryttaren och denne ger hästen till groomen som ger hästen en massa socker oavsätt hur det gott, och så beger sig groom och häst mot stallarna och ryttarne till läktaren med filmkamera i handen för att studera sin ritt och sedan studera de ryttare som ännu inte hoppat.

I Stallet skötts hästen om ordentligt efter prestichen och en morott eller mer socker ges i krubban för att hästen ska tycka om sin groom ännu lite mer.:) Hästen duchas efter sitt pass på banan poch linementas för at tint efå ont i benen och så borstas den och får p åsig pyamas och lindas benen om så linementet ska få gå in sig i benen ordentligt.:):)
ofta består stalalrna av tältstall som är bra p åsomamren då det kan bli ganska varmt så de är ju luftiga och så men på vinten är det inte alls roligt, då är det kallt och blött och allt man ahr med sig känns blött hela tiden man själv är blött och fryser och hästarna måste ha ett ton täcken på sig för att inte frysa. Av egna erfarenheter så föredrar jag sommar sesongen coh utomhustävlingarna mäst, men inomhus sesongen är också rolig då tävlingarna ofta är i finna arenor vilket är super coolt att få se från in/ut släppet vid banan.:):)

I det stora hela så trivdes jag själv kanon på tävlingsbana och jag är super glad att jag fick åka p åalla de fina tävlingar som jag fick med bästa teamet någonsin, Sofia som ryttare, jag som Groom ohc tillsammans med Rolex och romeo så blev det oftas väldigt roliga helger både i sverige och ute i europa.:):)
Eftersom jag älskar att fota så får ni lite bilder på hur det kan avra bakom fasaden på en tävling, Bilderna är tagna på olika tävlingar men de flästa som jag varit ganska lika.:)
 

Så här kan ett tältstall se ut om de står i en lätt lutning, på en gräsäng, och det är regn oavbruttet i fyra dagar, gissa vilka boxar som blev blöttast, mina eftersom jag stod i "fel ände"


Så här kan ett tältstall ockås se ut på sommaren om det är tort, bra plan där de är upp ställda och sol under en hel helg, det bästa med just detta stall var att gången var så bred och att jag hade en extra box för fodret bara för att vi hade en hingst emd oss också.:):) de tär det bästa med att ha hingstar med på tävling man får en extra box för att det ska vara lugnare i stallarna, nu ska jag inte säga att det är så på alla tävlingar emn p ¨ådem vi var på så var det så.:):)


Här är en annan variant av stall detta är från en innomhus tävling, dock så var stallen utomhus och men de hade varmefläktar i stallarna så det var varmt och mysigt där inne.:)


japp, regn på en gräsäng och så ett helt gäng hästar som går fram och tillbaka tjugofyra gånger om dagen under en hel helg resulterar i leråker.:):) Lösning p ådet hela blev halmsom arangörerna lade ut så hästar och groomar kunde gå på.


Så här kan tävlingskåpet se ut om det är ordning i det, vilket det är precis innan kortet togs.:) i skåpet finns sadlar, träns, martingalar, skydd och allt so mhästen behöver för att bli snygg inne på banan.:):)


och här har vi Romeo inna start med alla sina saker på sig.:) han har alltid färgen brun på sig, träns, sadel, skydd och förbygel/martingal är brunt shabrak är i vitt och blått och har trycket ESjumping på sig och luvan är mörkblå, nummer lappen sitter alltid på martingalen och hovar och mule oljade jag alltid in, manen knoppades med som minst sju knoppar och som mäst runt tio elva.:):) han var förstås alltid snyggast.:):)


Rolex redo för att bli trimmad  på tävlingsplatsen, då hade han Lindande frambern, alltd mörkblåa lindor, bodds med ludd bar han också på fram för att skydda fötterna, ett "hemmaträns" användes vis trimningen de tär igentligen inte något märkvärdigt med detta träns mer än att de har snabbknäppen till bettet så man snabbt och smidigt kan bytta bett o mde skulle behövas och så har det ingen käkrem, ett väldigt enkelt träns med andra ord.

Så nu har ni fått en inblick i hur det kan avra på en tävling, allt detta är ju hur jag upplevde allt men det behöver ju inte alls vara så.:) 

så hopaps ni tyckte det var intresant att läsa:):) vem vet snart kanske det kommer något mer roligt inlägg.:):)  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback