Hovspår i mitt liv

Monia Oceano

~*~*~*~



~*~*~*~*~*~

Hösten 2006 var första mötet med denna lilla häst, det var dax för praktikvecka i nian för mig och jag ahde blivit plaserad på ett turridningsstall i Hedesunda. Stället hade bara föredetta travare och stora som små var de, i en stor hage gick de, 15-20 hästar och bara åt gräs och hade det hyffsat. det första jag fick göra var att flytta hästarna till en hage till en annan och hästan jag fick i grimmskaftet var Monia Oceano en mörkbrun, nästan svart liten häst på 8 år, super söt och snäll.

under den där veckan fick jag även rida henne, hur snäll som helst men viste inte hur man skulle galoppera men trava fort det kunde hon väldigt bra.
Hon hade en egenhet och det var att jämt när hon skulle trava fort så åkte tungan ut på henne och fladrade där på sidan , hon la den aldrig över bettet hon bara hängde ut den för vädring så det ut som.:):) men det var något hon gjorde, så det var inge fel på henne.
Praktikveckan tog slut och jag ställde in mig på att aldrig mer få träffa alla underbara hästar som jag fått lära känna under veckan.

~*~*~*~



Hösten 2007 så bestämde jag mig för att sluta rida Glampi och då ville jag ju självklart ha en ny sköthäst så jag gick en promenad i byn och kom till Tompbacken, en gård där det bodde en familj med hästar.
kom ditt och frågade om någon gick att rida på då jag viste att de tränade trav med dem, ägaren var mycket possetiv och sa ja det går att rida på alla utom unghästen för han är inte inriden. Hon visade mig hagen och hästarna, där stod den stora bruna Domingo, den lite mindre unghästen C. me run och så den mörkbruna stoet Monia Oceano "Hälge (domingo) och monia kommer från hedesunda där de hade turridning för vet du" , sa ägaren.
Jag bara gappade, monia, den lilla söta hästen fick jag träffa igen.:D:D:D lycka vid tanken bara, så började jag rida där först på helgerna och sen mer och mer, det var så roligt. Men monia var dräcktig så jag var tvungen att sluta rida henne då det började bli svårt att hitta en sadelgjord som gick runt hennes stora mage, så då red jag Hälge lite och så började jag rida C. me run lite också (men det är en annan historia)

2008 kom och den 21 juni kom ett mörkbrunt hingstföl till världen och jag avr salig av lycka, monia hade blivit mamma för första gånge.:D:D

Då hösten kom så såldes Monia och flyttade till kungsgården, en by utanför sandviken och där bor hon fortfarande vad jag vet och hoppas på att hon har det bra.:)

Jag kommer minnas henne som min första riktiga sköthäst och som en dam med humör precis som ett sto ska ha.:):) Som den första häst jag ramlade av på utomhus i terängen, och fick ett regält blåmärke på rumpan då jag landade på ett fruset traktorspår, och hon sprang ifrån mig, tur att jag fick tag på henne så jag slapp gå hem.:)

~*~*~*~*~*~









 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback